Article d’Opinió: Boicot d’alumnes d’ESO a les proves d’educació del PP

Home/Notícies, Opinió/Article d’Opinió: Boicot d’alumnes d’ESO a les proves d’educació del PP

Article d’Opinió: Boicot d’alumnes d’ESO a les proves d’educació del PP

Reflexió sobre el boicot d’alumnes d’ESO a les proves del PP

Una de les perles que ens va deixar l’extint Ministre Wert amb la infumable llei d’educació LOMCE/LOMQE (Llei Orgànica per la Millora de la Qualitat Educativa), varen ser un seguit de proves anomenades “Evaluaciones Generales de Diagnostico”.

A xarxes socials i des de diversos sectors de la comunitat educativa, s’han repetit mostres de rebuig a les proves, l’argumentari inclou motius socials, pedagògics, polítics i jurídics; però de tots ells, el que sens dubte destaca per sobre de la resta, és allò que els propis alumnes de 4rt d’ESO han tingut l’atreviment d’escriure a les pàgines de les proves realitzades entre el 6 i 7 de febrer. Paraules com “boicot” “educació no és competició” “incompetències” i altres consignes omplen els racons en blanc dels impresos, fins i tot l’espai per l’exercici de redacció on una alumna va expressar clara i concisament per què feia boicot.

Això no es un esborrany de la redacció de les modes. Aquí us exposaré els meus motius pels quals estic deixant en blanc aquestes proves. Seré una mica repetitiva ja que estic fent el mateix a totes les altres però bé, espero d’alguna forma fer-te reflexionar una estona. Aquestes proves provoquen la competitivitat entre centres, ja que als centres on es tregui millor resultat tindrà millor finançament, cosa que ho trobo bastant injust ja que tots els centres haurien d’estar ben finançats i a més el que tenen una situació més complexa han de tenir recursos. Aquestes proves el que també fan és avaluar-te a veure si saps el que li interessa al sistema. L’esperit crític i les competències personals com l’educació emocional aquí no s’hi veuen avaluades. Per què no hi ha proves de ciències socials? Si vols t’ho puc respondre jo. És una assignatura en la que has de reflexionar sobre la societat i ser critic i donar la teva opinió. Aquestes competències no els interessen gens a l’estat ja que és un sistema pensat per a crear màquines no persones. Segons ells tothom ha de ser obedient i si hi ha alguna cosa que no t’agrada, has d’estar callada fent cas. Doncs no jo m’hi nego no crec en aquestes proves i per tant n’estic fent boicot.”

La LOMCE va desplegar els seus decrets i les proves de 3er i 6è varen ser anunciades com a proves de diagnosi i orientació, aquesta tasca que és pròpia dels mestres que treballen amb dedicació ensenyant, observant, tutoritzant, potenciant capacitats, motivant, avaluant i orientant. Si ja ho fan els mestres per què calen unes proves externes? Augmentar la quantitat o el temps invertit en avaluacions, serveix per millorar l’aprenentatge? Aquestes proves estandaritzades tenen en compte les característiques de cada alumne? La seva situació personal i sociocultural? La seva diversitat funcional? Són millors aquestes proves que l’avaluació global que pugui fer un claustre de professors que tracten l’alumne dia a dia? I per què no es donen els resultats a les famílies com l’informe trimestral? Tenim la resposta a totes aquestes preguntes, i és molt senzilla, aquestes proves no avaluen als alumnes, serveixen per avaluar els centres, cada escola obté una nota final obtinguda de la mitjana de totes les proves que realitzen els alumnes, amb aquesta nota cada escola rebrà una classificació, una categoria, A, B o C, i l’administració actuarà dotant de mitjans les escoles en funció d’aquesta classificació.

És just avaluar tots els centres amb la mateixa prova, ja siguin privats, públics o concertats? Aleshores serà just el repartiment de recursos? Aquestes respostes no les tenim, el que sí sabem és que les proves han afegit competitivitat entre centres, han provocat que es dediquin hores per practicar simulacres abans de realitzar la prova oficial i han aconseguit filtrar resultats de manera que influencien les famílies en període de preinscripció a l’hora de triar escola.

La LOMCE també inclou proves externes a l’ESO i Batxillerat, aquestes però tenen caràcter de revàlida i cal superar-les per poder continuar estudiant. Recordem que la LOMCE es va aprovar amb majoria absoluta, amb la promesa de la oposició de derogar-la tan bon punt aconseguís tenir avantatge parlamentari; però amb el canvi de legislatura, el govern en funcions i la pèrdua de la majoria absoluta aquesta Llei s’ha convertit en la moneda de canvi amb la que negociar suports, pressupostos i pactes polítics.

És per això que la implementació de les proves de Batxillerat el curs passat, va quedar truncada ja que el govern Espanyol i el nou Ministre d’Educación, Cultura i Deporte, Íñigo Mendez de Vigo van cedir a les pressions de sindicats, famílies i estudiants, fent possible l’aprovació del Reial Decret Llei 5/2016 de modificació de la LOMCE. Aquest RD suposa una ampliació del calendari per implantar les proves, i disposa que seran de caràcter mostral (no obligatòries) i sense efectes acadèmics fins que entri en vigor la normativa resultant d’un Pacte d’Estat Social i Polític per l’Educació.

Si les proves han passat de ser de caràcter censal a caràcter mostral significa que només una mostra d’alumnes les realitzaran i la nota de centre es calcularà sobre la mostra. Podrien les escoles escollir al grup d’alumnes-mostra? Si el grup és suficientment ensinistrat o si s’escull de manera intencionada es podria aconseguir pujar la nota de centre? Estem educant per obtenir un resultat i crear un ranking o per a que l’alumne adquireixi coneixements i desenvolupi competències? Els alumnes que acaben d’afrontar les proves “sense efectes acadèmics” de 4rt d’ESO, no podrien aprofitar el temps en fer activitats educatives més interessants? Quin const econòmic suposa per a l’administració desplegar aquesta avaluació externa? Estem llençant diners que serien necessaris per cobrir altres necessitats? Els estudiants de Batxillerat saben ja quines proves els tocarà fer, si tornaran les PAU o es descongelaran les revàlides?

Després de tantes preguntes, vull dirigir unes paraules a l’alumna que va fer boicot:

Aviat rebràs el resultat de les proves que vas afrontar i boicotejar fa uns dies, segurament ja saps que et suspendran. Com tu molt bé expliques, el sistema no està pensat per a que escriguis allò que vulguis, el text no s’ajusta al que demana l’exercici i per això et suspendran. Malgrat que el teu text demostri que domines el vocabulari, la ortografia i la gramàtica, malgrat reculli una reflexió feta amb sentit crític, malgrat tinguis la capacitat de valorar les diferents realitats socials i les necessitats de finançament equitatiu, malgrat siguis capaç de tenir l’empenta i prenguis decisions per tu mateixa, et suspendran. Per al sistema, cal que et sotmetis a una prova concreta i escriguis 125 paraules d’allò que et proposin, si ho fas, et donaran una bona nota i seràs una alumna brillant. Però saps una cosa? Tu ja ets una persona brillant, digui el que digui la nota final. Has demostrat tu soleta que les proves no tenen cap sentit, saps escriure, raonar i emocionar, però una prova absurda d’una llei absurda, dirà el contrari.

Moltes gràcies alumna de 4rt d’ESO per fer-me reflexionar.

Núria Muñoz, candidata independent de CanviemLH

Núria Muñoz, candidata independent de CanviemLH

 

Leave A Comment