Ple de debat de l’estat de la ciutat 2018

Home/Notícies, Ple Municipal/Ple de debat de l’estat de la ciutat 2018

Ple de debat de l’estat de la ciutat 2018

Ple extraordinari de debat de l’estat de la ciutat 2018

Veure la réplica de CanviemLH al #PleLH

Transcripció de la intervenció al ple del debat de l’estat de la ciutat 2018

Bon dia, primer de tot dir que considerem que l’horari d’aquest ple no és el més adient per fomentar la participació. Proposem que els propers es celebrin en horari de tarda, com la resta de plens ordinaris que ja es van acordar en aquest sentit.

Com reflecteix el baròmetre, la gent es queixa de que no s’assabenten dels actes que tenen lloc a la seva ciutat. Necessitem millorar la comunicació perquè de manera plural i objectiva els veïns i veïnes de l’Hospitalet puguin estar informats i participar dels esdeveniments que es produeixen.

Tot això que comentem és un reflex de la política del govern: “La participació burocràtica”. La fan només per cobrir expedient, complint amb els mínims que estableix la llei. Entenen la participació no com un debat, si no com la legitimació de la seva rígida línia política. No hi ha cap permeabilitat a propostes externes i moltes vegades es resumeix en un formulari online amb mínima publicitat i on no hi ha criteris que estableixin com s’accepten o rebutgen les propostes.

—————————————————————————————

Podem resumir l’acció de govern en una paraula: IMMOVILISME. Vivim una foto fixa on segueixen les mateixes dinàmiques de sempre. Van posar vostès el pilot automàtic i si la ciutat funciona és gràcies a la ciutadania, les entitats, els moviments socials i els treballadors públics.

El govern continua amb la tendència de projectar la ciutat en un model elitista i residencial. Una ciutat dormitori destinada especialment al servei del turisme i de les rendes econòmiques de classe alta. Un model de desenvolupament basat en una cortina de fum i que continua absorbint tot allò que Barcelona expulsa per ser clarament perjudicial.

Queda reflectit en l’impuls d’habitatges de protecció oficial amb piscina a 240.000 € en sol públic, lluny de l’objectiu de facilitar l’accés a l’habitatge. Els preus dels lloguers han augmentat un 40% en els últims 4 anys per la nova bombolla immobiliària i… què fan en quant a política integral per buscar solucions? Res.

Parlen de 13 nous hotels que suposadament generaran ocupació. El que no diuen és que aquests hipotètics llocs de feina són precaris, temporals i amb alts nivells d’explotació, amb sous que, en molts casos, no permeten mantenir les despeses bàsiques familiars. Al mateix temps s’expulsa a veïns i veïnes de rendes mitjes i baixes i també a la petita i mitjana empresa amb reformes com la del carrer Leonardo da Vinci, sense preveure la necessitat de zones de càrrega i descàrrega. Cal destacar que la petita i mitjana empresa suposa el 80% dels llocs de treball de Catalunya i que per la seva naturalesa estan molt arrelades al territori. És per això que les hem de fomentar i protegir, no maltractar-les.

Insisteixen en el lema de “generar riquesa per redistribuir-la” i l’únic que es genera són pisos i més pisos. El formigó no paga les polítiques socials i té conseqüències molt greus com ja les vam patir amb la ruïna de moltes famílies. No podem tornar a repetir aquests errors.

A més perpetuen les diferencies entre barris. La ciutat de dues velocitats ha passat a ser la de tres: l’entorn de la plaça Europa, allunyat de la ciutat real; el Centre-St. Josep, amb projectes congelats en el temps, i una zona nord totalment abandonada.

Veure la réplica de CanviemLH al #PleLH

Renuncien a les seves responsabilitats en el sector públic i deixen l’impuls i la configuració de la ciutat al sector privat. Regalen patrimoni públic a empreses privades perquè ho explotin. S’ha fet a l’edifici cedit a Planeta, amb la fàbrica modernista de Godó i Trias i ara es vol fer amb l’edifici municipal de Germans Albert. Hipotequen el patrimoni i el potencial de la ciutat a 30 anys vista sense projecte global ni debat popular previ.

Prefereixen el ressò mediàtic immediat abans que un impacte social a mig o llarg termini. Organitzen grans conferències i grans titulars per llançar missatges que poc tenen a veure amb l’acció real del govern.

Entre cop de titular i cop de titular no valoren la riquesa diversa i popular que batega a L’Hospitalet, i volen convertir-la en un aparador buidat de contingut. No és el nostre model ni el que la ciutat mereix.

Des de CanviemLH ens sentim orgullosos de l’Hospitalet real i apostem per una ciutat equilibrada i diversa on coexisteixin veïns i veïnes, comerços de proximitat, empreses, cooperatives, entitats, el talent de creadors i creadores locals i tot allò de bo que està configurant la ciutat actualment i alhora, mirant al futur i projectant innovació en industria verda i regeneració urbana. Una ciutat per viure i conviure que deixi de banda el creixement infinit i insostenible en un territori limitat.

Proposem un model d’economia social basat en potenciar la riquesa distribuïda des de la base. Volem que la política municipal miri la ciutat globalment i transversalment, i que posi a la iniciativa pública com a motor del debat i la configuració de la ciutat.

—————————————————————————————

A CanviemLH ens distingim per fer propostes noves que volen millorar la vida quotidiana de la ciutadania i que neixen de trepitjar el carrer i acompanyar als moviments socials i veïnals en les seves lluites.

Propostes sensates de regeneració urbana, d’ampliació de la natura i de l’espai públic, d’accés a l’habitatge, de tarifació social, de foment de la cultura de base i de la industria cultural, d’economia verda, de gestió pública dels serveis bàsics, de garantir els drets socials i del foment de la participació real.

Però mentre fem aquestes propostes, ens trobem al davant un govern tancat en banda i que practica la imposició en el dia a dia malgrat no comptar amb la majoria absoluta.

Per governar aquesta ciutat es necessita per una banda visió global per entendre la riquesa que la conforma i per altre banda capacitat de diàleg per recollir la pluralitat de l’Hospitalet.

Però al govern hi ha poca visió global, només deriva i solucions parcials i electoralistes com l’asfaltat de carrers en any preelectoral.

El nostre grup sempre ha estat disposat a dialogar, però mai hi ha hagut voluntat per part del govern, que sistemàticament rebutja les nostres propostes fins i tot quan la majoria del ple les aprova. Prefereixen anar per la via de la força i la rigidesa.

El nostre grup ha demostrat molta capacitat de diàleg, arribant a acords amb la resta dels grup de la oposició. Això vol dir que múltiples ideologies polítiques hem aconseguit arribar a consensos pel bé de la ciutadania. Un exemple clar és el procés de selecció de la nova direcció dels mitjans de comunicació, una aliança de tota l’oposició i que ha impulsat un procés transparent i amb criteris professionals. Si la oposició pot fer-ho, perquè el govern no?

—————————————————————————————

Malgrat la nostra predisposició al diàleg i tot i haver assolit el consens del ple amb aquestes propostes, no hem aconseguit que l’equip de govern les executi. Els convidem un cop més a que abandonin aquesta actitud de tancament que mostra més feblesa que força. Ja ens ho van dir: “no governarem a cop de moció”, però incomplir els acords del Ple és faltar al respecte a la ciutadania i a la democràcia.

I més, si com és el cas, sempre fem propostes concretes amb la voluntat de millorar la política municipal, treballades i participades amb la ciutadania, i moltes vegades provinents directament de la veu del carrer.

Hem fet propostes per garantir l’accés a l’habitatge digne. Un dels exemples més flagrant d’incompliment és la de destinar una partida de, mínim, 800.000 euros anuals a comprar pisos per gestionar-los com a lloguer públic. Una inversió assumible que s’hauria d’haver fet ja en dos pressupostos, sumant 1,6 milions d’€, xifra aproximada al cost de la plaça del Cirque du Soleil. Seguint la inèrcia, amb el suport del govern municipal, novament guanya una multinacional privada i perden els veïns i veïnes.

I mentre incompleixen això, organitzen actes sobre l’ocupació de pisos en L’Hospitalet. Queda en evidencia la gran manca de voluntat política, ja que altres ajuntaments, més petits i amb menys pressupost, governats pel PSC com és el cas de Mataró, sí estan fent aquest tipus d’inversions i destinen fins a un milió d’euros per pal·liar el problema de l’habitatge.

També hem fet propostes per protegir el patrimoni arquitectònic, natural i cultural i actualitzar el Pla especial de protecció que s’havia d’haver fet ara fa 8 anys. Vam demanar i aprovar l’actualització del pla a l’inici de la legislatura i mentre seguim a l’espera de que el govern la posi en marxa, curiosament s’accelera l’enderrocament d’edificis que podrien ser objecte de debat o de reivindicació.

També vam demanar i aprovar la realització d’un “Pla de desenvolupament local de terrats vius i cobertes i façanes verdes” que s’havia de desenvolupar en un període de 24 mesos. Aquest període acaba el proper mes de juny i encara no hi ha hagut cap moviment en aquest sentit.

També vam proposar i aprovar ampliar el servei de biblioteques i aules d’estudi a la ciutat, obrint en festius i garantint aules d’estudi obertes tot l’any. Vam ser flexibles i dialogants, oberts a les diferents opcions proposades a l’estudi econòmic. La prova pilot d’obrir la Tecla Sala també els diumenges suposava una partida anual de només 80.000€ i vostès, unilateralment van decidir que no ho farien. Parlen de districte cultural però no volen obrir ni una biblioteca? Recapacitin si us plau.

O la moció per instal·lar circuits esportius a l’aire lliure; incomprensible que la segona ciutat de Catalunya encara no tingui cap espai públic on les persones puguem realitzar esport; o les propostes per millorar la qualitat de l’aire.

I és que enlloc d’apostar per millorar la qualitat de l’aire vostès l’empitjoraren, proposant plans basats en la massificació d’edificis en zones naturals, com és el pla urbanístic de la Gran Via a Bellvitge, una evolució hiperhormonada dels pitjors defectes de la plaça Europa.

El nostre grup ha presentat un contenciós administratiu per aturar i replantejar aquest projecte. Un recurs ben argumentat, que deixa al descobert les vergonyes i manipulacions de la proposta actual, i confiem que paralitzarà aquest pla. A més, si ara suposadament es reprèn el cobriment de les vies, amb més motiu cal repensar el soterrament del tram de la Gran Via inclòs en el PDU. Seria una irresponsabilitat continuar amb un projecte que ja de partida és obsolet.

Insistim: l’essència del PDU ha de ser preservar la zona agrícola dins del Parc Agrari del Baix Llobregat i recuperar totes les masies.

També empitjoren la qualitat de l’aire, el clima i el nivell de soroll de la ciutat aplicant actuacions radicals com la tala massiva d’arbres amb uns criteris sense sentit i que generen gran alarma social.

La ciutat més densament poblada d’Europa té cada cop menys cobertura verda. Des de CanviemLH defensem que l’eliminació d’arbrat ha de ser l’última opció. Necessitem més arbres i racionalitzar les tales als casos imprescindibles i sempre assegurant la plantació prèvia com a compensació. Demanem, si us plau, pel be de la ciutat i dels nostres veïns i veïnes: Dejen la motosierra! Necessitem aire net per respirar.

—————————————————————————————

Durant l’últim any hem assistit a diferents anuncis en temes clau de ciutat. Un d’ells és l’anunci de la posada en marxa de la construcció de les escoles Paco Candel i Ernest Lluch. En aquest tema tots els grups municipals, tant del govern com de l’oposició, hem de mantenir-nos ferms, alertes i units per erradicar d’una vegada els barracons de la nostra ciutat i garantir l’educació pública de qualitat.

També hem de mantenir-nos ferms i units davant l’anunci de Foment del soterrament de les vies de rodalies al seu pas per la ciutat. Hem acollit l’anunci amb molta prudència però no obstant, el projecte suposa una oportunitat de redissenyar la ciutat des de la seva globalitat. El sòl alliberat permetria l’esponjament de les zones més denses de la ciutat, connectar barris i crear dos amplis bulevards i espais verds que incidirien directament en la qualitat de l’aire i el benestar dels veïns i veïnes.

—————————————————————————————

Treballem per un nou model de ciutat que comença replantejant globalment el Pla General Metropolità de 1976, desfasat a data d’avui. Hem d’establir un sostre racional i sostenible a la densitat demogràfica i posar el focus de la gestió i l’impuls des del sector públic, per exemple, destinant partides a comprar sòl urbà per poder gestionar l’urbanisme en funció de l’interès general, ja sigui per esponjar barris, per crear noves zones verdes o per ampliar l’espai públic de qualitat. Hem de deixar en el passat les polítiques del govern que van a la contra, i permeten privatitzar el sòl públic construint habitatge exclusivament de venda, que, tot i tenir algun tipus de protecció inicial, passen al mercat privat en pocs anys.

Es construeixen nous habitatges sense preveure ampliació de serveis públics que ja estan saturats com la sanitat, l’educació o el transports oblidant les necessitats dels nous veïns i veïnes.

En la nova ciutat que proposem és imprescindible preveure i avantposar la creació de serveis bàsics suficients pels nous habitatges de lloguer públic que han de substituir gradualment edificis precaris de la ciutat sense augmentar la densitat de població. El problema de manca d’habitatges públics de lloguer assequible influeix en les desigualtats i en la manca d’oportunitats i aboca a l’exclusió social a molts veïns i veïnes de la ciutat que no poden assolir uns mínims de vida digna. No intervenir en aquest àmbit genera ocupacions il·legals, barraquisme vertical, màfies, estigmatització de persones que en una situació de pobresa no solucionada per les administracions s’han vist sense més alternatives.

Per això també és imprescindible un projecte integral de serveis socials amb un pla de reducció de la pobresa i d’intervenció directa, amb els recursos suficients, per poder fer front a aquestes problemàtiques socials. Així com impulsar polítiques per acabar amb el treball precari, aquell que encara treballant jornades de 8 hores fan que la gent continuï vivint a la pobresa.

Caldria també recuperar la gestió directa dels serveis públics fonamentals, la gestió pública de l’aigua, com ja estan fent molts municipis del nostre voltant, i ampliar a estàndards europeus la inversió per fomentar la creació de continguts i les activitats culturals a la nostra ciutat.

—————————————————————————————

L’Hospitalet de Llobregat enceta el seu darrer any de l’actual legislatura, i hem de mirar a l’horitzó social i polític. Des de CanviemLH volem una ciutat sostenible amb valors d’esquerres, de justícia social i ecologista.

El nostre referent són els ajuntaments del canvi de Madrid i Barcelona, que amb la seva gestió innovadora i transparent, participativa i dialogant, han propiciat una gestió econòmica eficient, reduint el deute públic i incrementant polítiques socials integradores sense precedents.

Els ajuntaments del canvi han impulsat polítiques que, com les que nosaltres proposem, s’enfoquen en el bé comú, la solidaritat i la igualtat de tots i totes. Aquest és el nostre camí y el nostre projecte de futur.

Volem canviar L’Hospitalet en comú.

 

Leave A Comment