Ple de debat de l’estat de la ciutat 2017

Home/Notícies, Ple Municipal/Ple de debat de l’estat de la ciutat 2017

Ple de debat de l’estat de la ciutat 2017

Ple extraordinari de debat de l’estat de la ciutat

Intervenció de CanviemLH {ICV-EUIA-PIRATES}

La portaveu del grup municipal, Ana González, explica el punt de vista del nostre grup sobre l’estat de la ciutat aquest any 2017.

Torn de rèplica

Respostes del grup municipal de CanviemLH {ICV-EUIA-PIRATES} al torn de réplica del debat sobre l’estat de la ciutat 2017.

Transcripció de la intervenció al ple del debat de l’estat de la ciutat 2017

Des de CanviemLH promovem noves formes de fer política, amb una organització oberta i horitzontal i amb un codi ètic que reclama transparència i un apropament de les institucions a les necessitats reals de la ciutadania.

Per això impulsem un model de ciutat que garanteixi els drets fonamentals dels nostres veïns i veïnes, que lluiti contra el desastre humanitari causat per la crisi-estafa que patim des de fa massa temps.
Un model de ciutat enfocat en la regeneració i esponjament dels barris, que respecta i fomenta els espais naturals. Una ciutat amb un urbanisme amable i veritablement participatiu, basat en necessitats reals i dissenyat per millorar la qualitat ambiental i de vida dels veïns i veïnes.

Un model econòmic basat en potenciar la generació de riquesa ja distribuïda des de la base. Economia real i social, no especulativa, que potenciï el cooperativisme, les PIMES, el comerç de proximitat i la gestió directa de serveis.

Però, lamentablement, aquest model que proposem, xoca amb el model de l’equip de govern del partit socialista. Un model que continua basant-se en les polítiques causants de la crisi-estafa i del desastre social que ens deixen amb uns índex de pobresa, exclusió social i vulneració de drets intolerables.

Un model basat en la falsa premissa de redistribuir els excedents de l’activitat especulativa de grans empreses a la ciutat, quan la realitat és que aquest model econòmic, només genera inestabilitat i precarietat. Ens trobem amb el fet de que tenir feina no garanteix un salari suficient per tenir una vida digna. L’equip de govern continua insistint, sense aprendre res, en un model econòmic que torna repetir el errors de la bombolla immobiliària.

Un equip de govern que vol continuar imposant, cegament i sense diàleg, les seves polítiques i que només aconsegueix mostrar preocupants indicadors de feblesa. Ho va mostrar ja a l’inici del mandat, amb un pacte amoral que trenca amb els acords antitransfuguisme que va impulsar el seu propi partit, i que tenia com a únic objectiu intentar assolir una majoria que la gent d’aquesta ciutat no li va donar a les urnes.

I ara mostra aquesta feblesa intentant hipotecar el futur de la nostra ciutat amb projectes i concessions clau, a llarg termini, portades a terme sense consens i sense participació, com són l’edifici dels jutjats, Cal Trabal o Cosme Toda. Tot amb la intenció d’assegurar la perpetuació del seu model especulatiu de ciutat encara que vostès arribin a perdre les majories i la confiança de la ciutadania.

Ens trobem també amb un equip que governa via roda de premsa, amb grans titulars per generar ressò mediàtic i cops d’efecte. El pas del temps demostra que allò que es deia no es compleix o que és molt diferent del titular estel·lar. La mateixa alcaldessa li va declarar, suposadament, la guerra als bancs que desnonen famílies, però dos anys després encara estem esperant les multes, els expedients i la cessió de pisos per garantir el dret a l’habitatge. Però no només és això, també són titulars com el de la nau Ivanov, el Cirque du Soleil o el districte cultural que són declaracions d’intencions sense un projecte real o un compromís ferm darrera. O titulars com els de l’aplicació de la tarifació social, basats en una proposta del nostre grup municipal, i que un any després, encara no s’ha desenvolupat.

Mala praxis política i comunicativa, que arriba a límits insòlits amb l’apropiació d’actes impulsats pels col·lectius de lluites unitàries, com per exemple ahir mateix amb la marxa per recuperar la parròquia de Sanfeliu impulsada per Unitat Contra el Feixisme i el Racisme i la Associació de Veïns de Sanfeliu. El PSC de L’Hospitalet sortia als mitjans de comunicació i a les xarxes socials transformant-la en una iniciativa partidista sense cap tipus de respecte a les entitats i els moviments socials. Però són molts més el casos, com per exemple les reivindicacions del soterrament de les vies, de la L10 de metro, la inauguració del parc de Can Boixeras entre d’altres.

Les polítiques de l’equip de govern impulsen una Ciutat a varies velocitats, generant desigualtat i deixant fora de focus a gran part de la ciutadania. Vostès haurien d’entendre que la cohesió social no és que una zona rica doni part dels seus suposats beneficis a unes zones més pobres.

A CanviemLH creiem fermament que tota la ciutadania és de primera i és capaç, en igualtat d’oportunitats, de generar riquesa. Aquesta és la millor manera de cohesionar sosteniblement la nostra ciutat.

Comprovem que hi ha una gran desconnexió de l’equip de govern respecte la realitat social. Manca empatia envers els problemes del dia a dia dels veïns i veïnes de L’Hospitalet.

Vostès impulsen polítiques que plantegen recollir, sense planejament ni regulació, inversions que s’han demostrat perjudicials i que rebutja Barcelona , com són els pisos turístics i el turisme descontrolat. Inversions que ajuden a la Gentrificació i fomenten l’expulsió dels veïns i veïnes amb menys recursos, que no poden assolir els preus de lloguer que pugen amb la nova bombolla turístico-immobiliaria. Aquest problema fa temps que s’està donant a la ciutat, especialment en aquells barris més propers a Barcelona, sense que vostès mostrin voluntat de solucionar-ho. Si continua aquest model, sense regulació ni prevenció, l’equip de govern condemna a L’Hospitalet de Llobregat a perpetuar el seu paper de Ciutat dormitori en un altre model econòmic, que ja no és industrial, si no dels serveis precaris. El nomadisme turístic descontrolat matarà els nostres barris.

En aquest context l’emergència social, malauradament, aboca a molts veïns i veïnes a la pobresa i l’exclusió. L’Hospitalet lidera el ranking de les grans ciutats catalanes, amb un 18,2% de la seva població en risc d’exclusió social.

Per contenir aquest desastre humanitari és necessari un pla de xoc, pilotat per uns serveis socials municipals potents i dotats de recursos suficients, que garanteixin els drets bàsics de les persones.

Però ens trobem amb uns serveis socials desbordats i amb professionals que han vist com la seva capacitat d’intervenció està minvada per la manca de pressupost i de recursos. No hi ha un model integral per assolir les fites plantejades.

Tenim constància que la segona meitat de l’exercici 2016 no hi havia pressupost suficient per afrontar conceptes bàsics com medicació, ulleres, suport a l’habitatge o simplement suport al lleure dels menors, així com es aplicar la rebaixa de les beques menjador d’escoles i d’escoles bressol, ja que només s’ha cobert el 75% de moltes famílies que abans tenien el 100%. Tot això reflecteix una mala previsió de la gestió de l’emergència social.

No es pot assolir una vida digne sense un sostre, sense un habitatge digne i els subministraments bàsics coberts. Aquesta és la principal problemàtica de moltes persones que han estat desnonades de casa seva o que no poden assumir uns preus hipotecaris o de lloguer i de subministraments bàsics cada vegada més abusius.
No intervenir en aquest àmbit ha generat ocupacions, barraquisme vertical, màfies i una estigmatització de persones que, en una situació de pobresa no solventada per les administracions, s’han vist sense més alternatives.

Des de CanviemLH hem proposat solucions per garantir el dret a un habitatge digne que s’han aprovat per majoria al Ple, com és destinar una partida econòmica anual, dins del pressupost, per la creació d’una xarxa d’habitatge de lloguer social de gestió municipal, perfectament viable i que l’equip de govern ha decidit no portar a terme.
Sacrifiquen vostès el be comú per demostrar una fortalesa que en realitat mostra una gran debilitat.

La deriva de la política d’habitatge de l’equip de govern, fa que només puguin accedir a un habitatge digne persones amb grans recursos econòmics o persones que ja tenen un habitatge en propietat.

Vostès plantegen que els habitatges de protecció oficial en sòl públic siguin només per atraure les rentes altes, expulsant així a les persones amb menys recursos. Una política classista i molt poc social.

El que realment necessita la ciutat és un parc ampli d’habitatge de protecció oficial de lloguer, en funció de la renda de les famílies. Aquestes mesures faciliten la regulació del preu de l’habitatge privat a la nostra ciutat perquè no sigui abusiu. No cal recordar que l’accés a l’habitatge és un dret bàsic, contemplat a la constitució, i és obligació del govern municipal vetllar pel seu compliment i no només per les hipotètiques plusvàlues.

Però al contrari, veiem amb preocupació la inèrcia del PSC amb l’especulació i les polítiques basades en el totxo. L’Hospitalet és la ciutat més densament poblada d’Europa, i enlloc de cercar solucions per a resoldre aquest problema, vostès continuen amb la voluntat tossuda d’augmentar la densitat urbana, i mantenen les seves previsions de construir aproximadament 11.000 habitatges intencionals a L’Hospitalet.

I tot això ho continuen fent desprès de veure els efectes que ha causat l’explosió de la bombolla Inmobiliaria.

Siguin responsables i modifiquin el seu full de ruta, ara que encara hi som a temps d’evitar un altre desastre.
I per això necessitem una moratòria urbanística que millori el parc habitacional existent, redistribueixi la densitat de població i posi límit al nombre d’habitatges.

A Canviem L’Hospitalet sabem que l’ urbanisme condiciona la qualitat de vida de les persones, el medi ambient i l’activitat econòmica i social que desenvolupa i cohesiona una ciutat. un exemple son els Blocs Florida que precisen d’un projecte integral consensuat , urbanístic, social i de convivència.

Les mancances de la política del govern en aquest àmbit són evidents: Manca d’un model global i èmfasi només en àrees aïllades, on emmarquen grans projectes amb una vessant clarament especulativa. Tot això d’esquenes a la ciutadania i amb una comunicació completament tendenciosa i edulcorada, que pretén ocultar que aquests projectes promocionen una economia neoliberal, de grans inversions que generen rèdits per uns pocs a costa del deute, de la precarietat i de la desigualtat per la majoria.

El PDU de Gran Via és el paradigma d’aquest tipus de projecte. Un Pla Director que pretén construir aproximadament 26 blocs de 26 plantes en un espai que impactarà definitivament en l’ultima zona del nostre patrimoni històric de profundes arrels agrícoles, Cal Trabal.

Vostès estan venent un gran parc, quan la realitat és que es destruirà una zona natural de gran importància mediambiental. La realitat és que no fa falta el model de parc que vostès proposen ja que aquesta zona hauria de pertànyer al parc agrari del Baix Llobregat i continuar sent terres de conreu.

La realitat que no expliquen és l’impacte ambiental que suposa, amb més 35.000 tones de CO2 anuals i l’augment d’emissions contaminants just davant d’un Hospital de Bellvitge que és referència a tota Catalunya i, paradòxicament, davant l’ICO, un hospital oncològic.

Tot això ho han fet vostès d’esquenes a la ciutadania, sense consens metropolità ni municipal i sense diàleg obert per decidir quin model de ciutat és més adient per a la majoria i no per a les plusvàlues de les empreses especulatives que a vostès tant els hi agraden.

I encara s’entén menys aquest PDU quan a escassos metres trobem una zona industrial deserta i ferida de mort per un altre projecte basat, com és habitual, en el totxo i el ciment que va ser el Pla de Reforma de las Àrees Industrials de L’Hospitalet, que menyspreava el teixit productiu, per… Oh! Sorpresa! Construir més pisos.

Com ja sabem l’esclat de la bombolla Inmobiliaria va paralitzar les construccions i ens va deixar sense teixit Industrial i amb unes taxes d’atur de les més altes de Catalunya.
Els intents de recuperar aquesta zona, resulten també sospitosament especulatius, amb el gran titular del Districte Cultural, un projecte buit de contingut que neix sense que l’actual equip de govern hagi apostat per la base cultural real i rica de la ciutat i que només s’enfoca des del punt de vista immobiliari.

Prova de l’escàs interès per la cultura real, és la negativa de l’equip de govern a executar un acord del Ple que demanava la obertura d’una biblioteca de la ciutat en diumenges i festius, un servei perfectament assumible dintre del pressupost i destinat a la majoria de veïns i veïnes de la ciutat.
En referència a la política Cultural ens trobem davant una clara manca de model i amb l’única prioritat clara d’atraure la industria cultural del luxe. Grans galeries d’art que donin portades i titulars.

Canviem L’Hospitalet considerem que una part de la cultura pot ser industria però no només ha de ser això, també és lligam, igualtat d’oportunitats i cohesió social. Necessitem fomentar i acompanyar la cultura de base i la industria cultural de qualitat a la nostra ciutat amb projecte integral.

Un eix fonamental per a la ciutat són les comunicacions i la mobilitat. En aquest sentit, una reivindicació històrica dels moviments socials, que hauria de ser prioritària pel govern, és el soterrament de les vies, que permeti la connexió dels barris i la millora dels sistema del transport públic de la ciutat i de Catalunya.

Però sembla que aquest punt es contradiu amb projectes com el PDU de la Gran Via, que proposen grans inversions en infraestructures pel transport privat que perpetuen el no soterrament de les vies i la situació actual de fragmentació.

No té cap sentit un soterrament parcial de la Gran Via sense soterrar prèviament les vies. No volem “nyaps” milionaris amb caràcter temporal que acabin sent permanents.
L’equip de govern necessita aparcar el model de mobilitat basat en el cotxe privat i apostar per un model sostenible que combini transport públic i mitjans alternatius no contaminats. Potenciant la xarxa de bus, especialment la connexió nord/sud, la reivindicació ferma de la obertura de les estacions de la L10 de metro de L’Hospitalet i la xarxa de carril bici.

Una gran mancança que trobem avui dia a la ciutat, és la falta de processos de participació ciutadana reals i vinculants. És molt evident que el model de Consells de Districte i de ciutat no està funcionant perquè no hi ha poder de decisió, i els participants no el troba eficient ni resolutiu.

Moltes vegades els processos de participació proposats pel PSC, són unidireccionals i tenen l’únic objectiu de legitimar el model pre-establert per l’equip de govern.

També trobem manca de transparència en la gestió municipal. Portem dos anys de legislatura i encara no s’ha modificat res del reglament del ple per accedir a la informació de manera transparent. Hi ha opacitat en l’exposició pública telemàtica dels projectes i en la fiscalització de l’oposició que centralitza tot en gabinet d’alcaldia.

A Canviem L’Hospitalet apostem per la participació real i vinculant que enriqueixi la gestió municipal i dels seus recursos. En aquest sentit el nostre grup municipal treballa elaborant propostes als plens i també aportacions als pressupostos anuals.

Des dels principis de solidaritat i suficiència financera, hem plantejat implementar la màxima progressivitat sobre impostos, taxes i preus públics. Hem proposat la tarifació social sobre els serveis municipals perquè pagui més qui més te i qui més contamina, la bonificació per a cooperatives, nous emprenedors i zones comercials de proximitat, i ajuts a empreses i institucions que fomentin la investigació.

Altra de les propostes que considerem imprescindibles és la Municipalització de Serveis. Ens trobem davant un govern amb voluntat total d’externalització i que cau en molts casos en el descontrol de les adjudicacions.

La gestió directa de serveis com parcs i jardins, de subministrament de l’aigua, de neteja i escombraries, de brigada municipal i de manteniment, i de les escoles bressol, entre d’altres, és indispensable per a un control efectiu del servei que es presta a la ciutadania.

Trobem a faltar una defensa clara dels serveis públics. En el cas de l’Educació sorprenentment no es fan campanyes de difusió per la inscripció prioritària en l’escola pública i s’aposta per perpetuar el model mixt públic-concertat, tal i com ha quedat reflectit en el pacte local l’educació que el nostre grup no ha signat. Un pacte que ja en el títol ha perdut la paraula “Pública”.

Passa el mateix amb la Sanitat, on l’equip de govern no pressiona el suficient ni defensa amb contundència els drets de la ciutadania, negociant a la baixa i en detriment de serveis als hospitalencs i hospitalenques. Trobem exemples clars en el model d’urgències pediàtriques per videoconferència. No és cert que hi hagi 24h. d’urgències pediàtriques a L’Hopitalet, per que una videoconferència mai pot substituir a un especialista en pediatria. Així com la derivació de la meitat de la ciutat a l’Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí i el desmantellament de l’Hospital de l’antiga Creu Roja.

L’accés a la informació plural i veraç és un dret bàsic de la ciutadania. Per assolir aquest dret necessitem uns Mitjans de comunicació locals públics i de qualitat. No podem permetre continuar en una situació precària de temporalitat ja massa permanent.

L’equip de govern ha de deixar de posar traves i compartir la creació d’un model de mitjans plurals, que la ciutat pugui fer seus i on tots i totes puguem participar obertament. Uns mitjans públics que tinguin el recursos suficients i puguin cohesionar i lligar socialment a les persones de la nostra ciutat i dels nostres barris.

L’Hospitalet de Llobregat mereix que el govern del partit socialista abandoni la unilateralitat i deixin de ser refractaris a les propostes de la resta de grups municipals i de la ciutadania que aposten pel be comú.

Per la nostra part continuarem, com hem fet fins ara, fiscalitzant l’acció de govern, amb rigor i transparència, i aportant propostes en base al nostre programa de ciutat. I ho farem amb un peu al carrer i un peu a les institucions. Defensant des dels dos àmbits els serveis públics al costat de la gent que lluita per la educació, la sanitat, l’habitatge i els serveis públics. Serveis que estan en perill per les polítiques neoliberals i austericides que s’apliquen a nivell Europeu, estatal, de la Generalitat i malauradament també a nivell municipal.

Reivindiquem la Democràcia, la transparència i una fiscalitat justa per impulsar una ciutat amable, amb les persones, els animals i la natura. Una ciutat que fomenti la convivència i la diversitat, amb polítiques integradores. Ens estimem la nostra ciutat i continuarem treballant per millorar-la i fer-la sempre més acollidora.

Leave A Comment